Twórca „Ataku paniki” o Kościuszce i gejach

Paweł Maślona – twórca czarnej komedii „Atak paniki” pracuje nad dwoma nowymi projektami. Jeszcze w tym roku reżyser wejdzie na plan ekranizacji głośnej powieści Michała Witkowskiego „Lubiewo”, a w przyszłym roku planuje rozpocząć zdjęcia do historycznego fresku o Tadeuszu Kościuszce zatytułowanego „KOS„.

Zaprezentowany właśnie na markecie Berlinale 2021 „KOS” (ang. tytuł „Scarborn”) skupi się na okresie życia Tadeusza Kościuszki, w którym zaufany sojusznika generała Jerzego Waszyngtona powrócił do ojczyzny po udziale w walce o niepodległość Stanów Zjednoczonych. W towarzystwie byłego niewolnika, przyjaciela Jeana Lapierre’a „Domingo” podejmują walkę zmierzającą do wyzwolenia Polski z opresyjnego systemu feudalnego, której apogeum stanowić będzie narodowe powstanie przeciwko Imperium Rosyjskiemu – czytamy w opisie zamieszczonym na stronach portalu Variety. Scenariusz filmu jest dziełem Michała A. Zielińskiego – wieloletniego dziennikarza m.in. Polityki Insight, Gazety Wyborczej, Rzeczpospolitej, absolwenta kursu scenariopisarstwa w StoryLab.pro, który zapowiadany jako „western kościuszkowski” debiutancki projekt „KOS” rozwijał w ramach Atelier Scenariuszowego. „KOS” ma już zapewnione dofinansowanie ze strony Polskiego Instytutu Sztuki Filmowego. Producent Aurum Film szuka obecnie międzynarodowych partnerów. Zdjęcia do filmu zaplanowano na rok 2022.

Zanim do nich dojdzie, Maślona stanie za kamerą „Lubiewa”. Opublikowana w roku 2004 książka określana jest mianem „powieści przygodowo-obyczajowej z życia ciot” i nominowana była m.in. do Nagrody Literackiej Nike oraz Paszportu Polityki.  – To wymarzony materiał do adaptacji. Jest tu dramat, groza, humor, szaleństwo i dzikość. Chcę, żeby mój film był przegięty tak jak literacki pierwowzór, ale na swój sposób. W tym wypadku będzie to połączenie kina grozy, filmu noir i romantycznej baśni – wszystko to oczywiście straszne i śmieszne, bo chyba inaczej nie potrafię. Ale przede wszystkim wzruszające. Tak, to będzie bardzo wzruszający film. Bardzo na to liczę – mówił Maślona w rozmowie z miesięcznikiem KINO. Za produkcję „Lubiewa” odpowiada Akson Studio. Budżet filmu zaplanowano na 11 mln złotych, z czego 2,5 mln pochodzi ze wsparcia PISF.  

 

Leave a Reply